Víťazstvo nad vrcholom - sir edmond p. Hillary

Skupina Assault, pozostávajúca z Tenzingu a mňa, dosiahla CAMP č. 7, ktorá sa nachádza v nadmorskej výške 24.000 stôp (7300 m) na svahu lhotz, po 3:15 hodinách zdvíhania z prednej základne kempu číslo 4, ktorý sa nachádza na 2.850 stôp (850 m) dole. Zistili sme našu pomocnú skupinu-George Lowe a Alfred Gregory, už na mieste spolu s tromi portréry-uzávery Ang Nima, Ang Tebar a Pamber-Kto, ako sme dúfali, museli zdvihnúť tábor pre nás vysoko na juhovýchodný hrebeň Everest. S nami bolo tiež päť ďalších šerpov, ktorí mali sprostredkovať náklad na južné sedlo (pozri. karty) a potom sa vráťte do dolného tábora.

Dobré spánok v noci - štyri z nás spali v kyslíkových nástrojoch, - ďalšie ráno sme veselo išli do južného sedla. Na 9.30, keď sme boli takmer v hornej časti ľadovca Lotze, najprv sme si všimli malé postavy na juhovýchodnom hrebeň. To boli Charles Evans a Tom Burdillon, ktorý spáchal svoj prvý útok z vrcholu, rovnako ako plukovník lov, vedúci expedície, a áno namgyal, Sherp`s Coil, ktorí majú rezervy na jedlo a kyslík na vrchol hrebeňa.

Mohli by sme monitorovať ich pokrok takmer po celú dobu, zatiaľ čo sme prešli veľkým priechodným sekciou v blízkosti Lhotsze a presťahovali sa do južného sedla. V Chac dňa sme boli veľmi nadšení, keď sme videli, že Evans a Budillon zmizli nad južným vrchom, než boli zatvorené. V tejto dobe, Hunt a Da Namgyan už pomaly zostúpil do tábora na južnom sedle a, pretože sa zdali unavení, išli sme na stretnutie, aby sme pomohli. Boli úplne vyčerpaní. Hunt, ktorý počas celej expedície absolútne neuskutočnil sám, splnil výšku približne 27350 stôp (8350 m), približne 150 stôp (45 m) nad táborom na hrebeni švajčiarskej expedície. Potom obaja zostúpili bez kyslíkových zariadení, aby ušetrili zásobu kyslíka na útok. O 3. hodine popoludní sa Evans a Bourdillon objavili z hmly na juhovýchodnom hrebeň.

Po svojej hroznej práci sú očividne veľmi unavení a my sme sa s nimi stretli s horúcou nápojom a vzali ich späť do tábora. Tvrdili, že úspešne dosiahol južný vrchol 28.720 stôp (8760 m) a boli oveľa vyššie ako ľudia pred nimi. Povedali, že hrebeň, ktorý vedie ďalej na vrchol, sa zdá byť ťažké vyriešiť úlohu. Južné sedlo sa sotva môže považovať za veselé miesto, ale noc 26. mája bola pre celú skupinu obzvlášť ťažké. BLEW výnimočne silný vietor a samozrejme, bolo to veľmi chladné. Niekoľko z nás správne spal. V dopoludňajších hodinách sa vietor stále vyhodil o hroznej silu, a to bolo zrejmé, že by nebolo možné odvážiť ísť von do juhovýchodného hrebeňa. Dokonca sa pohybovať medzi našimi stany vo všetkých našich teplých oblečenie bol tvrdý test. Počas rána sa vietor trochu upokojil, hoci to stále zostal veľmi silný. Hunt, zvaný a Budillon boli po práci v predchádzajúcich dňoch veľmi slabí, ale pripravili sa na zostup do tábora číslo 7. Ant Tebar som ochorel, a to bolo zrejmé, že už nebol schopný nosiť náklad, takže sme sa tiež rozhodli poslať dole. Lowe a ja sme pomohli úplne vyčerpaným štyrom, aby šli dolu po svahoch po tábore, a potom sme si všimli, ako začali pomaly a zdĺhavé zostup do tábora číslo 7.

Celý deň vybuchol hrozný vietor a nasledujúci deň sme pripravili náklad na výstavbu tábora na hrebeň. Zúfalý vietor bol príčinou inej nepokojnej noci, ale práve ráno to bol výrazne verš a cesta von bola možná. Čakanie na ďalšiu ranu však. Pamberu vojna v noci veľmi nezdravé, a necítil sa schopný ísť ďalej. Z nášho originálneho trojnásobného, ​​tam bol len jeden Sherp Nime Porter na prepravu nákladu pre nás. Jedinou alternatívou pre nás bolo buď niesť tábor, alebo odmietnuť vyskúšať, a toto bolo posledné nemysliteľné. Spájali sme zaťaženie, hádzali všetko, čo nebolo životne dôležité, a nemalo žiadnu inú voľbu, znížiť náš adresy kyslíka. V 8:45 vyšších, Gregory a Ang Nimes vyšiel, nosenie každých 40 libier a dýchanie s kyslíkom 4 litra za minútu.

Napätie a ja som naložil naše osobné oblečenie, spacáky a nafukovacie matrace, ako aj malé jedlo na stroje našich kyslíkových zariadení a vyšiel o 10:00. Pomaly sme šli dlhé svahy na začiatku každého. Pomaly sme išli hore na dlhé svahy na začiatok veľkého squat a potom vyliezli na skutočné schodisko, ktoré bolo nízke narezané v silnom, strmom snehu. V poludnie sme sa dostali na hrebeň a pripojili sme sa k inej skupine, keď sme odpočívali pri stuhách Klechi-pattake švajčiarskej expedície z minulého jari. Je to úžasné miesto, z ktorého sa otvoria úžasné výhľady vo všetkých smeroch a my sme usporiadali skutočnú orgiu fotografie. Potom sme zdvihli náš náklad a postúpili na hrebeň na ďalších 150 stôp / 45 m / h.

Víťazstvo nad vrcholom - sir edmond p. Hillary

Teraz sme boli v nadmorskej výške 27.350 stôp (8340 m), ale rozhodol, že to bolo stále veľmi a veľmi nízke, aby sa zabezpečil úspech spoločnosti PreassesHine Camp. Všetci sme mimoriadne dobre bojovali, takže sme sa rozhodli pridať túto dodatočnú záťaž do nášho a tak veľkému nákladu. Gregory si vzal viac kyslíka, Lowe je trochu potraviny a paliva a zviazal som vrchol stanu. Okrem Ang Nima, ktorý niesol o niečo viac ako 40 libier, sme všetci mali záťaž 50-60 libier. Pokračovali sme v lezení na hrebeň niekoľkými spomalenými pohybmi. Comb tu bol veľmi cool, ale kráčal po svahu skaly nám podával dobrú podporu nôh. Niektoré miesta potrebovali niektoré rezacie kroky, ale vo všeobecnosti to bolo ľahké ísť, hoci voľný sneh na strmých skalách požadoval pozornosť. O 2. hodine popoludní sme začali cítiť únavu z našich ťažkých nosov a začali sme hľadať miesto pre tábor. Zdá sa, že hrebeň nemá vôbec žiadne oblasti a natiahla sa nepretržité vzatie -. Pomaly a ťažko sme sa vyliezli, neúspešne hľadali ihrisko a začali sme mierne zúfalstvu, až kým sa Brazing, pamätať na tieto miesta v minulom roku, nenavrhlo prejsť strmým svahom doľava, čo nás nakoniec priviedlo na relatívne úroveň miesta pod skalnou stenou.

Bolo to 2.30 dní a my sme sa rozhodli zdieľať tábor tu. Určili sme výšku 27.900 stôp (8500 m). Traja z našich „vrátnikov“ - Lowe, Gregory a Ang Nima, s úľavou hodili svoj náklad na miesto. Boli unavení, ale boli dosť spokojní s výškovou výškou a dlhujeme mnoho ďalších dní úspešného stláčania nasledujúceho dňa. Bez straty času, ponáhľali sa späť do južného sedla. Streting a ja som odstránil svoje kyslíkové zariadenia, aby som zachoval zásobu kyslíka, a začal som pracovať s chráničmi ľadu a chcel som vyčistiť malú platformu. Vyčistili sme všetok sneh a odhalili sme skalnatý svah strmosťou asi 30 °. Kliffy boli veľmi zmrazené, ale po niekoľkých hodinách dôkladnej práce sa nám podarilo získať dostatočný počet jednotlivých kameňov, aby sme dosiahli dva prúžky, každá šírka vo dvore a 6 stôp dlhé, ale s rozdielom v úrovniach takmer v nohy. Bola to najlepšia stránka, ktorej sa nám podarilo. Na túto dvojitú stránku sme dali stan a natiahli sme ho tak, ako sme mohli.

Potom, keď Tenzing klikol na polievku, som nahral naše obmedzené rezervy kyslíka. Ukázalo sa, že sú oveľa menšie, nemali sme nádej. Pre útok sme mali za každú 1/3 valcov. Bolo zrejmé, že pre úplnú záruku v budúcnosti sme nemohli použiť 4 litre za minútu, ako sme pôvodne plánovali, ale vypočítal som, že ak znížime dodávku na 3 litre za minútu, mohli by sme stále dúfať v úspech. Pripravil som zariadenia a všetko, čo potrebujem. V našom prospech bola tiež skutočnosť, že Evans a Bourdillon opustili dva valce, 1/3 naplnené kyslíkom, niekoľko sto metrov nad naším táborom. Na tomto kyslíku sme sa dostali späť na južné sedlo.

Vo večerných hodinách bol vietor takmer úplne ustúpil, okrem periodicky silných impulzov každých 10 minút. Vypil sme obrovské množstvo tekutiny a jedli spokojnú večeru z našej populácie lahôdok - Sardin s kuchyne, konzervované marhule, vtáky, sušienky, jama a med. Napriek väčšej výške sme mali takmer normálne dýchanie, kým sa žiadne náhle úsilie spôsobilo naša dýchavičnosť. Tenzing položil nafukovací matrac na spodnej rímse, visí polovicu nad strmým svahom, a pokojne ležal spať. Usadil som sa tak pohodlný, ako je to len možné, pol polovice polovice na vrchnej rímse a odpočíval nohy do spodnej knihy. Táto pozícia, aj keď nie je zvlášť pohodlná, bola jednou z rozhodujúcich výhod. Keď som počul varovné zvuky blížiaceho sa nárazu vetra, mohol som si oddýchnuť nohy a chrbát a pomôcť našim jemným úsekom držať stan, ktorý občas triasol a praskla veľmi hrozivým spôsobom.

Naša rezervácia kyslíka bola dosť na štyri hodiny spánku yari tečie jeden liter za minútu. Použili sme ho v dvoch obdobiach po dvoch hodinách od 21 do 23:00 a od 1 do 3 nocí. V kyslíkových zariadeniach sme sa celkom osvedčili, ale hneď ako sa zásoby skončilo, začali sme zmraziť a moje zdravie sa okamžite zhoršilo. Cez noc termometer ukázal 16 pod nulou, ale veterný verš je takmer úplne.

V priebehu 4 hodín počasie bolo počasie krásne, a keď som otvoril stan, pohľad bol nepísateľný krásny: ďaleko bene. Tenzing radostne poukázal na sotva prominentný kláštor ttyangboch, ktorý sa nachádza na viditeľnej rímse hory v 16.000 stôp (4.800 m) Pod nás. Rozviedli sme sa kuchyňu a v rozhodnej túžbe zabrániť slabosti vyplývajúcej z dehydratácie, pili obrovské množstvo citrónovej šťavy s cukrom, jesť po tomto našom poslednom sardinovom jar s galetmi.

Pretiahol som náš kyslíkové nástroje do stanu, z nich som si z nich urobil, a potom ich opäť úplne skontroloval a zažil, na vrchole našich oblekov z POOH sme boli obliekli na vetry rektifikované oblečenie a 3 párov palív natiahnutých na Ruky: flush, vlnené a vetru. Nakoniec, v 6.30 V dopoludňajších hodinách sme sa z palety zabrali na snehu, zvýšili ich 30-libra kyslíkový prístroj na zadnej strane, pripojil ich k maskám, otočil kohútik, otvárajú prístup k kyslíka kyslíka do pľúc. Niekoľko dobrých, hlbokých vzdychov - a my sme boli pripravení ísť.

Tenzing začal pohyb, vyradil hlbokú radu schodov od skalnej steny a chránil náš stan. Prešli sme pozdĺž strmého svahu pokryté práškovým snehom, vľavo od hlavného hrebeňa. Ridge bol teraz kúpil v lúče slnka, a videli sme náš prvý objekt - južný top - ďaleko nad seba. Trvalo sa pohybujú dopredu, Tenzing porazil kroky, chôdze dlhé posunutie späť na hrebeň. Išli sme na hrebeň práve na mieste, kde tvorí veľkú, jasne prominentnú snehovú kopuľu v nadmorskej výške asi 28 000 stôp / 8540m /.

Z tohto miesta sa hrebeň stal zúžiť, ako nôž nôž, a ja som išiel prvý. Pomaly sme sa pohybovali, ale mali sme celú dobu v rezerve veľa sily. Mäkký krehký sneh v hornej časti hrebeňa spôsobil pohyb po ňom a ťažký a nebezpečný, takže som sa pohyboval o niečo nižšie, pozdĺž strmého ľavého svahu, kde vietor tvoril tenkú kôru. Vietor niekedy bol tak silný, že to bolo možné ísť do jeho prsníkov, ale oveľa častejšie jeho náhle poryvy nedávali príležitosť ísť, porušenie našej rovnováhy a demoralizovať nás. V niekoľkých stovkách stôp sa hrebeň zrazu ľahšie a v malej posteli sme narazili na dva valce s kyslíkom, ktorý zanechal Evans a Budillon, keď sa pokúsili. Škrabal som ľad znakmi a zažil veľkú úľavu, zistil som, že stále existuje niekoľko litrov kyslíka - dosť na to, aby som šiel dolu na južné sedlo s ekonomickou spotrebou.

Pokračoval som sa pohybovať hore hrebeňom, ktorý sa čoskoro stal chladnejšími a rozšírený do nebezpečného zasneženého svahu tvorí posledných 400 stôp južného vrcholu. Videli sme, že snehové podmienky tohto svahu predstavujú významné nebezpečenstvo, ale keďže sme nevideli inak, tvrdohlavo sme naďalej porazili kroky v tomto svahu s veľkým problémom.

S úľavou sme konečne dosiahli mierne hustejší sneh ležiaci nad a prerezali sme schody v posledných strmých svahoch, dbávali na mačky na južný vrchol. Bolo to o 9:00.

So záujmom sme sa pozreli na panenský hrebeň pred nami. A Budillon, a Evans s depresívnou istotou hovorili o jeho problémoch a ťažkostiach, a uvedomili sme si, že si dokáže predstaviť úplne neprekonateľnú bariéru. Na prvý pohľad urobil silný a dokonca desivého dojmu. Na pravej strane, veľké krivé rímsy presahujúce masy ľadu a snehu, ako sú skrútené prsty, padli na výšku nad svahom Kanshoung 12.000 (3.600 m) stôp. Každý pohyb na týchto odkvapoch mohol priniesť len nešťastie. Z rohov, hrebeň chladne padol doľava pred miestom, kde sa sneh prišiel na veľký skalný svah, prichádzajúci z Western Kuma. Iba jeden povzbudil. Vytvorila sa chladný zasnežený svah medzi odkvapmi a výbojmi škálovania, zdalo sa, že z hustého tvrdého snehu. Keby sa nám podarilo znížiť kroky na tomto svahu, aspoň by sme sa im podarilo trochu pokročiť.

Naša prvá, plná len čiastočne valcov s kyslíkom už strávil, takže sme ich odpojili a vyhodili. Otvorili sme žeriavy zostávajúcich plných valcov - 800 litrov kyslíka, ktorý nám poskytol 4 hodiny 30 minút práce za cenu 3 litrov a minútu. Naše zariadenia sa teraz stali oveľa jednoduchším, majú všetkých 19 libier a keď som začal nasekať kroky pre zostup zhora, cítil som zreteľný pocit slobody a dobre. Prvý úder na moju osadovú sekeru nad strmým svahom odôvodnil moje najväčšie nádeje. Sneh bol kryštalický a tvrdý. Dva-tri rytmické ochudobnenia ľadovej sekery Zreutím krok s dostatočnými veľkosťami aj pre naše obrovské topánky s vysokým horom. A čo bolo najlepšie, so silným zásahom, ľadová sekera bola poháňaná pol dňa, poskytovala spoľahlivé a pohodlné poistenie.

Presunuli sme striedavo. Zrezal som rad krokov dĺžky a 40 stôp a v tomto čase ma poistený. Potom som zase, zase išiel svoju ľadovú sekeru v snehu, položil niekoľko slučiek lana pre neho a spájkovanie - poistený v prípade, ak sa krok rozpadne - pohybovať sa ku mne. Niektorí odkvatia boli obzvlášť veľké, a vyhnúť sa im, strihal som kroky smerom k miestu, kde sa sneh prišiel do skalách: Polovica lezenie na skalách a rezanie v snehu pre ruky sa nám podarilo vyhnúť týmto pevným miestam.

V jednom prípade som si všimol, že Tenzing zrejme dýcha s ťažkosťami a prestal sa preskúmať jeho kyslíkové prístroje. Zistil som, že výfukové potrubie jeho prístroja s priemerom asi 2 palce, zarastené ľadom zvnútra. Podarilo sa mi ho vyčistiť a dať to, že to potrebnú úľavu. Po preskúmaní vášho zariadenia som zistil, že sa mi niečo stalo a odteraz som ho začal pozornejšie sledovať.

Počasie pre Everest bolo naozaj krásne. To neznamená, samozrejme, že taký deň by bol ideálny pre morské pobrežie, ale my, oblečený v kostýmoch z gazachy chmýří a veterné oblečenie, neobťažovali sa zima alebo vietor. Avšak, keď som si vzal ochranné okuliare, aby som starostlivo pozeral na ťažkú ​​plochu, bol som veľmi čoskoro zaslepený malým snehom, ktorý studený vietor hodil do mojej tváre. Rýchlo som sa opäť dal na okuliare.

Po tvrdiacom hodinovom rezaní krokov sme boli podkopaní na 40-nohy / 12 m / vertikálne skalnú stenu - k prekážke na hrebeňoch, ktorá má najviac hrozný pohľad. Videli sme, že táto stena v ďalekohľadoch je stále ďaleko od TialingBocha a uvedomili sme si, že v tejto výške môže vyriešiť problém úspechu alebo zlyhania všetkých stúpaní. Sám by táto rocková stena, hladká a takmer bez háčikov mohla byť zaujímavou úlohou pre skupinu kvalifikovaných horolezcov niekde vo vonkajšom okrese Anglicka v nedeľu, ale tu to bola bariéra, prekonanie, ktorá bola výrazne vyššia ako naše slabé sily .

Ale bola tu ďalšia možnosť riešenia tohto problému. Na východnej strane boli ďalšie veľké odkvapy a až do nej 40 stôp steny prešlo úzkou priepasťou medzi skalou a rímsou. Zanechal som Tenzing, aby ma poistil tak spoľahlivého, ako len dokázal, dostal som sa do tejto medzery. Potom, keď som odpočíval v zadnej časti mačiek, vrátil som sa späť do bodu vykresľovania podpory a bez ohľadu na to. Pomocou každého najmenšieho skalného háčika a všetkého trenia kolien, ramien a rúk, ktoré som mohol vytvoriť, doslova veci na mačkách, vyliezol na medzeru, je horúco, modlitba, že sa odklonili od skaly. Tenzing vydal lano a ja som sa pomaly pohyboval, ale stabilne sa palec na palec vyliezol hore, až kým som konečne nedosiahla vrchol útesu a nemohla som sa dostať z medzery na širokú rímsu. Nejaký čas som ležal nehybne, snažil sa dýchať. V prvom hneve som skutočne cítil neotrasiteľnú dôveru, že nás teraz nič nezastaví v úspechu vrcholu.

Po chytení dychu som vzal spoľahlivý postoj za poistenie a začal som si vyberať lano a Tenzing zase začal stúpať na medzeru. V vyčerpaní sa udrel na vrchol, ako obrovské ryby, ktoré je tesne po tom, čo hrozný boj vytiahol z vody. Skontroloval som zostávajúce rezervy nášho kyslíka a približne prišiel na naše ceny nákladov.

Všetko šlo krásne. Tencing Rose dosť pomaly, ale napriek tomu sa presunul spoľahlivo a dobré. Jeho jediná odpoveď na moju otázku o tom, ako sa cíti, bol úsmev a odpadový ruky v smere hrebeňa. Hrebeň zostal rovnaký ako predtým: obrovské rímsy vpravo, strmé svahy vľavo. Pokračoval som v sekaní schodov. Nemám tušenie, kde bol vrchol. Hrebeň sa otočil doprava, a keď som išiel o jednom snehu zozadu, druhá, ešte vyššia, vstala pred mojimi očami. Čas uplynul a zdá sa, že hrebeň nemá koniec.

Ak chcete ušetriť čas, snažil som sa ísť na mačky bez strih krokov, ale čoskoro si uvedomil, že stupeň spoľahlivosti našej propagácie na týchto strmých svahoch v tejto výške bol príliš malý, a opäť začal sekať. Už som sa trochu unavil. Tencing sa pohyboval veľmi pomaly. Veslím schody okolo iného otočenia hrebeňa, celkom hlúpy premýšľal o tom, koľko času stále zničíme. Potom som si uvedomil, že hrebeň predo mnou, namiesto toho, aby som vyrastal, stále ostro odrezal, a ďaleko pod ja som videl, že East Rongbuk Crest tvorí ostrý vrchol. Viac, niekoľko záberov Ice Ax na pevnom snehu - a stojíme na vrchole.

Môj prvý pocit bol pocit úľavy - úľava, pretože už nebude potrebovať nasekanie schodov, prejsť hrebeňmi a že už nebudú kupce, ktoré nás dráždia falošnými nádejami na úspech. Napriek krbovej helme, okuliare a kyslíkovej masky, pokryté ľadovcou ľadovcou, ktorí skryli tvár napätia, nemohli vidieť jeho infekčný obdivujúci úsmev, s ktorým sa rozhliadol, sme pokrúsili naše ruky, a potom, upustení Anglo -Saxon Conventions, Tencing ma objímala ramenami, a my sme si navzájom pokladili na chrbte, kým neboli nútení zastaviť ho kvôli nedostatku dýchania.

Pozrel som sa na svoje hodinky: 11.tridsať. Hrebeň nám trvala dve a pol hodiny, ale zdalo sa nám, že päť. Opäť som skontroloval naše kyslíkové zariadenia - áno, kyslík bol strávený presne v normálnom / + /. Ale ak by sme sa chystali zostať na troch litroch, potom, keď som sa vrátil, nemali by sme strácať čas, pretože sme mali k dispozícii iba dve hodiny.

Počas tejto doby sme sa museli vrátiť pozdĺž hrebeňa a potopiť sa o nebezpečných svahoch južného vrchol.

Vypol som svoje zariadenie a vzal som ho. Potom som vytiahol fotoaparát a začal strieľať všetko, čo bolo viditeľné. Po prvé, niekoľko obrázkov tenzingu, mávanie čipky s vlajkami - Nepálsky, British Organizácia Spojených národov a Indian. Potom som sa pokúsil odfotiť všetky hrebene prichádzajúce z Everest. Dúfal som, že výsledky budú aspoň čiastočne úspešné, pretože som bol extrémne práce, ale držal som fotoaparát stabilný v mojich nemotorných rukavici, ale cítil som, že aspoň budú slúžiť ako rekord. Po asi 10 minútach tejto triedy som si uvedomil, že moje prsty sa pohybujú s ťažkosťami, a ja sám som sa pohyboval pomaly. Urýchlil som na kyslíkový prístroj a opäť zažil stimulujúci účinok aj niekoľkých litrov kyslíka.

Víťazstvo nad vrcholom - sir edmond p. Hillary

Aj keď som užíval tieto obrázky, Tenzing vykopal malú fossu v snehu a dať rôzne potraviny v ňom: čokoládové dlaždice, balenie sušienok a hrsť sladkostí, t.E. Vytlačené obetovanie. Tento dar bol malý, ale stále to bol dar pre bohov, ktorí, ako verní budhisti veria, žijú na tomto vysokom vrchole.

Po 15 minútach sme sa vrátili. Celý svet okolo klamstva, ako je explodovaná obrovská reliéfna karta, a mohol by som spadnúť, jeden pohľad na krajinu, v ktorej sme strávili mnoho mesiacov počas nášho predchádzajúceho cestovania, odstránenie kariet a skúmanie. Reakcia postupovala a my sme potrebovali klamať z našej hory. Teraz, keď sa cieľ už dosiahol, cítili sme sa slabí v končatinách a nedostatok dýchania. Začal som zostup z vrcholu. Bez straty času sme prešli na mačiek na naše stopy, nevyhnutnosť redukcie zásob kyslíka.

Rýchlo nahradenie navzájom, jedna kupola nasledovala iná. V čase, ktorý sa môže zdať úplne nadprirodzený, sme dosiahli vrchol skalnatej steny. Teraz, s dokonalou ľahostajnosťou starých známych, sme na ňu šli, opäť sme si oddýchli nohy a zakli sme do prasklín. Sme veľmi unavení, ale nie tak, aby sme neboli opatrní. Starostlivo sme sa plazili pre traverské časti hornín, striedavo sa pohybovali v oblastiach s nespoľahlivým snehom a nakoniec choďte na mačky pozdĺž vašich schodov späť k južnému vrcholu. Len jednu hodinu zostupu o vrchole. Bez ohľadu na to, išli sme podľa plánu. Dúška sladenej limonády nás osviežovala a pokračovali sme v našom zostupe.

Položil som cestu na veľký zasnežený svah a tak opatrne prerezal každý krok, akoby na nej záviseli naše životy a bolo to. Každý krok dole bol o krok bližšie k nám k bezpečnosti, a keď sme konečne zostúpili zo svahu na hrebeň pod ním, obaja sme sa na seba pozreli a takmer jasne potriasli pocit strachu, ktorý nás neopustil celý deň.

Teraz sme sa cítili veľmi silná únava, ale automaticky sa presunuli na dva valce s kyslíkom skrytým na hrebeni. Boli sme už veľmi blízko k tábore, takže sme valce na rámy vrhli, a pokračovali v našich stopách, dosiahol našu stanu na Shaky platforme o 2 hodiny v popoludňajších hodinách. Dokonca aj mierny denný vietor prerušil niektoré kmene stanu, a to bol mizerný pohľad. Naozaj sme chceli piť a stále sme museli ísť dolu do južného sedla. Tenzing osvetlil Kerosénu ​​Primus a začal variť drink limonády, hojne sladený cukrom. Zmenil som valce v našich kyslíkových zariadeniach na druhé - čiastočne čiastočne valce - a odrezali spotrebu kyslíka až dva litre za minútu. Ďaleko na dne na južnom sedle sme videli malé postavy a vedeli sme, že Lowe sa bude tešiť na náš zostup.

Pomaly sme skladali naše spacie tašky a nafukovacie matrace a zviazali ich k nástrojom RAM. Potom, liatie posledného vzhľadu na tábor, ktorý nám slúžil tak dobre, my, ťahaním naše nohy, šiel dole, aby sa postavili na úlohu - spoľahlivo ísť dole hrebeň. Sme, s našou slabou silou, zdalo sa, že čas išiel, ako vo sne, ale konečne sme sa dostali k hrebeniu, kde bol tábor švajčiarskej výpravy, a zmenil sa na veľký kul.

Tam bolo nepríjemné prekvapenie. Silný vietor, ktorý teraz fúkal úplne úplne prehnal všetky kroky, a len chladný tvrdý svah otvoril naše unavené oči. Nič nezostalo, ako znova začať nasekané kroky. Sotva som vystrihol 200 stôp. Nárazy silných vetrov nás takmer vyhodili z schodov. Tencing išiel prvý a odrezal ostatných 100 stôp, potom vstúpil na mäkší sneh a začal poraziť trať dole na pravej strane vedľajšej strany.

Dve postavy išli, aby sa s nami stretli a stretli sa s nami v pár stoviek stôp cez tábor. Boli to Lowe a Neus, naplnené horúcou polievkou a rezervným kyslíkom. Sme príliš unavení, aby sme odpovedali na niečo potešenie, s čo nízke dostali naše posolstvo. Vykopali sme sa na sedlo a pomaly sme prešli krátke vzostupy do tábora. Kyslíkové zariadenia boli upustené, plazili sme sa do stanu a vzdychom skutočného potešenia v našich spacákoch. Medzitým stany facka a triasli sa pod nepretržitým a silným vetrom. Južné sedlo.

Áno, možno je južné sedlo najhorším miestom na zemi, ale pre nás v tom okamihu - keď Primus zavrčal a naši priatelia Lowe a Neus sa okolo nás rozčuľovali - bol to domov.

Dúfame, že tento príbeh bol pre vás zaujímavý. Ak áno, potom ponúkame iný článok z tohto cyklu: Kde je Everest